Jdi na obsah Jdi na menu
 


 

ObrazekTak předně. Drum and bass je hudební styl, který se vynořil v první polovině 90. let v londýnských klubech. Na rozdíl od klasické taneční hudby předchozího desetiletí - techna nebo house, které používají přímý rytmus (straight beat), je doménou drum and bassu rytmus nerovný, zlomený, prostě breakbeatový. Místo tradiční formule 4/4 taktu (čtyři údery perkusí, čtyři doby, které se opakují v pravidelném sledu 1 2 3 4), používá rytmus nepravidelný jako ozvláštnění monotónní rytmické struktury. Breakbeat je (obvykle) zrychlený sled úderů, který je zasazen do původní taneční formule. Typickým rytmem dnb je pak obyčejně struktura 1 2 33 (breakbeat) 4 a nebo 1 22 3 4. Breakbeat dodává hudbě výbušnost. Výše popsané ale samozřejmě není žádným pravidlem, vynalézavosti se v žádném případě meze nekladou. Právě rytmická chaotičnost, vplétání vedlejších rytmů, hraní si s posloupností dob a podobně je velkým vkladem drum and bassu do hudební historie a základní aspekt jeho revolučnosti. Breakbeat je ale základním prvkem rytmické struktury hip hopu, kde se ovšem hraje podstatně pomaleji. Vedle různě zrychlovaných a zpomalovaných breakbeatů je druhou dominantou tohoto stylu basová linka, která obstarává hudební doprovod překotné rytmice. Tato basová linka má svůj původ v dubu a reggae, ale na rozdíl od techna není tak pevně svázaná s beatem, ale volně se vznáší nad ním. Různým variacím na tuto základní formuli se tedy říká drum and bass (tedy drum - buben a bass - basa, čti ovšem [bejs] podle baseline - basová linka). V prvních letech zrodu tohoto stylu se mu říkalo jungle a tento termín dnes je pro někoho téměř synonymický s termínem drum and bass. Slovo jungle s sebou nese určité zabarvení, které vychází ze spojení s rasta kulturou, je to ale také velice vhodné slovo, pokud se snažíte popsat rytmickou strukturu drum and bassu jako džungli rytmů a podivných zvuků. A ovšem také zcela konkrétní estetiku městské džungle, která tuto klubovou subkulturu provází. Termín jungle navíc není v hudební hantýrce nic nového, používal se k popsání dubové muziky ze 70. let a dokonce už ve dvacátých letech při popisu jazzu Duka Elingtona. Tento termín s sebou nese i určité rasistické zabarvení. Navíc vedle drum'n bassové scény existuje i paralelní jungelová scéna, která zachovává původní estetiku extrémně zrychlených breabeatů.